Man kan inte bara låsa sig fast vid att skärmar bara är dåliga, skriver 10-åriga Cassandra Johansson i en insändare.
Man kan inte bara låsa sig fast vid att skärmar bara är dåliga, skriver 10-åriga Cassandra Johansson i en insändare. Bild: Christine Olsson

Man kan faktiskt lära sig saker via skärmarna!

Man kan inte bara låsa sig fast vid att skärmar bara är dåliga. Det finns faktiskt ingenting som är nyttigt i en för hög dos, skriver 10-åriga Cassandra Johansson.

ANNONS

De nya rekommendationerna för skärmtid lyder att barn 0–2 år inte ska hålla på med en skärm. Barn 2–5 år ska ha max en timme. Barn 5–13 år max två timmar. Och barn i tonåren ska ha max tre timmar. Detta beror på att många barn har något synfel och inte är ute tillräckligt. I dessa rekommendationer räknas bland annat inte skolarbete via skärm.

Jag är särbegåvad och vid två- eller tre-årsåldern kunde jag läsa, så då tittade jag på barnprogram på engelska fast med svensk text, till exempel Greta Gris.

Det är viktigt för människan att röra på sig, få frisk luft och inte sitta för mycket med skärmar. Men man kan faktiskt lära sig saker via skärmarna!

ANNONS

I dag finns det faktiskt på de flesta tv:ar Youtube där man kan titta på saker, dansa rörelsedanser eller lyssna på barnvisor på andra språk (om barnet vill lära sig ett annat språk).

Man kan inte bara låsa sig fast vid att skärmar bara är dåliga. Det finns faktiskt ingenting som är nyttigt i en för hög dos. Varför tar man bara upp de “dåliga” sakerna om skärmar? Skärmar kan göra nytta om man använder skärmarna på rätt sätt. Man kan inte bara låta skärmarna bli som en “barnvakt” som ska underhålla barnen. Föräldrar måste ta ansvar över barnens skärmtid. Det är viktigt!

Cassandra Johansson, 10 år

ANNONS