Strax efter lunch rapporterade flera personer i sociala medier att det har varit störningar i mobilnätet kring Kållered och Lindome. Bland annat ska det har varit problem med att ringa och ta emot samtal.
Flera operatörer drabbade
Telenor är en av operatörerna som drabbats, och de bekräftar att det är driftstörningar i området. Tidigare misstänkte man att orsaken var ett strömavbrott, men i nuläget går det inte att säga säkert vad problemet beror på.
– Det är problem med tekniken, ett tiotal 3G och 4G master är inte i drift. Vi har skickat en tekniker för att se vad som är fel, säger Boel Bengtsson vid 15.30.
Även hos Tele2, som delar master med Telenor, upplever man störningarna.
– Kunder kan uppleva problem med att både ringa och surfa, och det pågår felsökningar, säger Mathilda Wimk, kommunikationsansvarig hos Tele2.
Oklart hur länge störningarna kan pågå
Det är svårt att säga hur många som har drabbats.
– Det beror helt på hur många människor som är i det här området, det kan vi inte veta, säger Boel Bengtsson.
Tidigare visste Telenor inte vad felet berodde på, men nu har man identifierat det.
– Det är fel på fibern och meddelat den som äger fibern. Vi har tyvärr ingen prognos, men hoppas på att det blir löst så snabbt som möjligt, säger Pia Rosin, från Telenors pressjour, strax innan klockan 19.00.
Klockan 22.00 fanns fortsatt ingen prognos.
Texten uppdateras
Ladda ner vår nyhetsapp!
1. Sök på ”Mölndals-Posten” i AppStore eller Google Play.
2. För att ladda ner nyhetsappen klickar du på ”hämta” eller ”installera”.
3. Godkänn att nedladdningen påbörjas.
4. Därefter påbörjas nedladdningen.
5. När nedladdningen är klar klickar du på ”öppna” för att öppna nyhetsappen.
6. Klart, nu har du laddat ner nyhetsappen. Du hittar appen på din hemskärm bland dina andra appar.
Kom ihåg att aktivera pushnotiser så att du aldrig missar en lokal nyhet.