Robert Sjölund är kluven till elsparkcyklarnas intåg i Mölndal.
Robert Sjölund är kluven till elsparkcyklarnas intåg i Mölndal. Bild: Nora Lorek

Elsparkcyklar, okej då – men ställ hårda krav på bolagen

Visst är det fint med mobilitet. Men elsparkcyklar leder ofta till raka motsatsen.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

I Paris har man infört åldergräns på dem. I Singapore kan man få fängelse för trottoarkörning. I Oslo förbjuder man dem nattetid. Elsparkcyklarna.

Flera elsparkcykelföretag vill etablera sig i Mölndal och tekniska förvaltningen arbetar just nu fram ett avtal, och senare i augusti ska politikerna fatta beslut.

LÄS MER:Fler elsparkcyklar på väg till Mölndal: ”Vill etablera verksamhet”

Men det är sannerligen ingen lätt fråga. Det finns både för- och nackdelar. Till nackdelarna hör att det under sommaren förs uppemot tio personer till akuten varje lördag efter olyckor med elsparkcykel. Bara i Göteborg. Sett över hela landet talar vi om hundratals olyckor i månaden. Och då har elsparkcyklarna inte nått särskilt många städer ännu. Man behöver inte vara ekonom för att inse vilka kostnader det innebär. Både i form av sjukvårdskostnader och sjukskrivningar. Men framför allt i personligt lidande.

ANNONS

Förespråkarna brukar säga att det är bra med mikromobilitet. Det tycker jag med. Jag är för all mobilitet. Men jag är emot immobilitet. Och i värsta fall är det precis vad som väntar efter en olycka.

Det är egentligen inte själva elsparkcykeln som är det stora problemet. Det är tillgängligheten. Tillfället gör tjuven heter det ju. Och det är tillfället som gör handledsfrakturen och den brutna näsan. Eller i värsta fall den spruckna skallen.

LÄS MER:Vill få slut på nedskräpningen av elsparkscyklar i Mölndal: ”Ser ju inte klokt ut”

Nästan hälften av alla olyckor sker nattetid och det är ingen vågad gissning att de flesta är fyllekörningar. Jag kan tänka mig att många olyckor går till ungefär så här: Kompisgänget har äntligen fått till det. De ska ut på stan för första gången på länge. Stämningen är på topp. Efter tre öl är de både snygga och roliga. Och modiga. Och när gänget drar vidare står några roliga leksaker och väntar på dem utanför krogen. En sparkcykel är väl inga problem att hantera med tre öl i kroppen. Det är ju i princip en barnleksak. Men Glenn som har haft det lite körigt på jobbet på sistone och vars fru vill separera på prov, han tog både en fjärde och en femte öl, och han fumlar lite med appen, trycker fel, kommer efter, blir stressad, ökar farten och kör in i en trottoarkant. Och han hinner inte ta emot sig.

LÄS MER:Agnes Wolds avslöjande gjorde henne äntligen mänsklig

En elsparkcykel kan komma upp i samma hastigheter som en moped men ingen skulle komma på tanken att erbjuda hyrmopeder till glada och berusade gäster när de tumlar ut från krogen om nätterna. Så ni tekniska förvaltare som formulerar avtal just nu, och ni politiker som ska fatta beslut, ställ krav på inprogrammerade hastighetsbegränsningar och gör som i Oslo, förbjud dem nattetid. Så får Glenn avsluta kvällen tillsammans med kompisarna, och inte på akutmottagningen.

ANNONS